سامانه توکن ستاد ایران

توکن ستاد ایران چیستاگر تا به حال از خدمات الکترونیکی دولتی استفاده کرده باشید، احتمالاً با سامانه ستاد ایران یا سامانه تدارکات الکترونیکی دولت آشنا هستید. این سامانه با هدف الکترونیکی کردن برنامه‌های دولت و اکثر اتوماسیون اداری و فرایندها و اتوماسیون اداری طراحی و ایجاد شده تا مردم به امور دولتی راحت‌تر دسترسی داشته باشند.

سامانه توکن ستاد ایران به آدرس www.setadiran.ir ، به مردم خدمات الکترونیکی دولت را ارائه‌ می‌دهد. جهت استفاده از خدمات ستاد ایران ابتدا باید در این سامانه ثبت نام، سپس احراز هویت و جهت دریافت توکن ستاد ایران اقدام کرد.

پس از طی کردن این مراحل‌ می‌توان از تمامی خدمات این سامانه جهت شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها به راحتی استفاده کرد.

 

معرفی سامانه و توکن ستاد ایران

برای شرکت در مناقصات و مزایده‌های دولتی پس از ثبت شرکت، بهتر است با سامانه ستاد ایران آشنا باشید. این سامانه در سال 1388، به دستور دولت وقت تأسیس شد تا امور دولتی و خدماتی اعم از شرکت در مزایده‌ها و مناقصه با افراد حقیقی و حقوقی به روش غیر حضوری و الکترونیکی انجام شود.

این سامانه به انجام فرایندهایی مثل معاملات دستگاه‌های اجرایی و تجارت الکترونیکی سرعت بخشیده و باعث صرفه جویی در زمان کاربران‌ می‌شود. از سوی دیگر سامانه ستاد ایران جهت برگزاری معاملات، مزایده‌ها و مناقصات در بخش دولتی و خصوصی، بستری امن و بدون حاشیه را ایجاد کرده است.

کاربرانی که از این عرصه تجاری استفاده‌ می‌کنند، پس از شناخت از مراحل و مزایای سامانه خدمات دولت الکترونیکی، به ثبت نام و احراز هویت پرداخته‌‌اند و در نهایت توانسته‌‌اند از مزایا و خدمات آن بهره کافی را ببرند. شما نیز‌ می‌توانید با مطالعه این مقاله از دنیای ثبت، با نحوه ثبت نام در سامانه ستاد ایران آشنا شوید.

 

 مزیت‌های ثبت نام در سامانه ستاد ایران

با توجه به تعریف و خدماتی که این بستر الکترونیکی دولتی، سامانه ستاد ایران، ارائه‌ می‌دهد، مزایای آن در ادامه ذکر شده‌اند:

  • صرف نظر از میزان توانمندی و سابقه مالی و اجرایی دارای قابلیت حضور و شرکت کردن در معاملات و مزایده‌های دولتی‌ می‌باشد.
  • به تمامی فراخوان‌های خرید، مزایده و مناقصات دولتی و نهادهای مرتبط با دولت دسترسی لازم و سریع دارد.
  • معاملات دولتی در شرایطی کاملاً شفاف انجام‌ می‌شود و به اطلاعات آزاد و تقسیم عادلانه کلیه امکانات دولتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی دارد.

 

 تعریف توکن ستاد ایران

معرفی سامانه ستاد ایرانتا این بخش از مقاله به معرفی سامانه ستاد ایران پرداخته شد، در ادامه با اصطلاح دیگری به نام توکن ستاد ایران آشنا خواهید شد.

سامانه ستاد ایران علاوه بر تمامی مزایا و خدماتی که ارائه داده است، تسهیلاتی با عنوان توکن ستاد ایران نیز دارد. در حقیقت امضای الکترونیک (همان توکن ستاد) از روش‌هایی است که ایمن سازی اطلاعات به کمک آن انجام‌ می‌شود.

امضای الکترونیکی شکل دیجیتالی امضاء معمولی است که در بستر فضای دیجیتال به کار‌ می‌رود. با خرید توکن ستاد ایران‌ می‌توانید با امنیت بسیار زیاد وارد شبکه مذکور شوید و معاملات خود را انجام دهید. این روش ورود به سامانه از بروز مشکلاتی اعم از مشکلات فنی در تجارت الکترونیک و فناوری‌های نوین موجود جلوگیری‌ می‌کند.

این توکن مانند یک امضاء دیجیتال، به عنوان یک سند الکترونیکی،‌ می‌تواند صاحب خود را معرفی کند و نیاز به احراز هویت دارد. در نتیجه از فعالیت‌های جعلی جلوگیری‌ می‌کند.

با استفاده از امضاء الکترونیک و یا همان توکن ستاد مزایده‌ها و مناقصات دولتی در بستر امن و مطمئن سامانه ستاد برگزار‌ می‌شوند.

 

 مشخصات دستگاه توکن ستاد ایران

مشخصات دستگاه توکن ستاد ایران توکن امنیتی در واقع یک بیسیم یا دستگاه فیزیکی است که امکان احراز هویت دو مرحله‌ای را برای کاربران ایجاد کرده تا در فرآیند ورود به سیستم، هویت خود را ثابت کنند.

معمولاً این دستگاه جهت شناسایی و دسترسی فیزیکی یا روشی برای دسترسی به سیستم رایانه‌ای مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

یک توکن‌ می‌تواند به صورت یک آیتم یا یک کارت باشد تا اطلاعات امنیتی یک کاربر را نمایش دهد و یا‌ می‌تواند دارای اطلاعات امنیتی باشند تا توسط سیستم تأیید شود.

‌ می‌توان به جای رمزهای عبور سنتی یا غیر از آن، توکن‌های امنیتی را مورد استفاده قرار داد. این توکن‌ها معمولاً جهت دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای نیز استفاده‌ می‌شوند و‌ می‌توانند به عنوان امضای الکترونیکی برای اسناد، نحوه دسترسی فیزیکی به ساختمان‌ها را ایمن‌تر کنند.

 

کاربرد توکن ستاد

توکن ستاد دارای کاربرد و مزایای زیادی است. در این قسمت از مقاله، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مزایای توکن ستاد را ذکر کرده‌ایم:

  • با داشتن توکن مزایده‌ می‌توانید در مزایده و مناقصات دستگاه‌های دولتی شرکت کنید.
  • امضاء الکترونیکی مخصوص خود را در اسناد رسمی خواهید داشت.
  • افراد و سازمان‌ها‌ می‌توانند احراز هویت دیجیتال انجام دهند.
  • می توان اسناد و اطلاعات را رمز گشایی و رمز گذاری کرد.
  • در بستر اینترنت‌ می‌توان اطلاعات را به صورت ایمن انتقال داد.

 

نحوه و شرایط ثبت نام در سامانه توکن ستاد

در صورتی که‌ می‌خواهید از خدمات سامانه توکن ستاد ایران بهره مند شوید، اول از همه باید در این سامانه ثبت نام کنید و به طور کامل احراز هویت آنلاین خود را انجام دهید. ثبت نام در این سامانه، کاملاً اینترنتی و رایگان‌ می‌باشد و با انجام چند مرحله‌ می‌توان به این هدف دست یافت.

اگر شما یک مسئول و یا تأمین کننده مزایده یا مناقصه‌گر هستید، می‌توانید در ادامه‌ی این مقاله از دنیای ثبت، نحوه ثبت نام در سامانه ستاد را بیاموزید.

بخوانید: ثبت شرکت آنلاین

 نحوه ثبت نام سامانه ستاد ایران برای افراد تأمین کننده، مزایده گر و مناقصه گر

در صورتی که یکی از اعضا گروه تأمین کننده، مزایده گر و مناقصه گر هستید، اول باید وارد سامانه ستاد به آدرس www.setadiran.ir  شوید. پس از ورود به سامانه، (گزینه ورود/ ثبت نام) را انتخاب کنید. در این مرحله پنجره‌ای باز‌ می‌شود که باید گزینه‌ی مزایده‌گر / مناقصه‌گر / تأمین کننده را انتخاب کنیم.

از گام بعد‌ می‌توان برای ثبت نام در سامانه توکن ستاد ایران نیز استفاده کرد. در این صفحه باید اطلاعاتی اعم از اطلاعات شناسنامه‌ای و شخصی خود را ثبت کرد، در واقع این مرحله، گام ثبت هویت است.

 

وارد کردن شماره تلفن در سامانه توکن ستاد

در یکی از بخش‌های این گام باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. این شماره حتماً باید با کدملی خودتان ثبت شده باشد. در غیر این صورت ثبت‌نام در سامانه، صورت‌ نمی‌گیرد.

پس از تکمیل اطلاعات شخصی و ثبت شماره تلفن، یک کد به شماره شما پیامک‌ می‌شود. زمان وارد کردن این کد محدود است.

اگر مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کرده باشید،‌ می‌توانید جهت ثبت نام توکن مزایده اقدام کنید. جهت دریافت توکن، پس از ثبت نام در سامانه ستاد، باید وارد سامانه توکن شوید.

 

 نحوه ثبت نام سامانه ستاد برای مقام‌های مسئول

پس از آن که ورود به ثبت نام سامانه اینترنتی، گزینه دوم (دریافت مشخصات کاربری مقام مسئول) را انتخاب کنید. در این مرحله باید فلش خود را به سیستم کامپیوتری وصل کنید و کد امنیتی که نشان داده‌ می‌شود را وارد کنید، تا برایتان اطلاعات کاربری پیامک شود.

 

 نحوه ورود به سامانه توکن

ممکن است شما هم در سامانه ستاد ثبت نام کرده و در مرحله آخر بارگزاری توکن ستاد ایران، دچار مشکل‌ شده باشید. نکته حائز اهمیت این است که در حقیقت این مشکل را بوجود‌ می‌آورد این است که باید برای هر توکن، نرم افزار و سخت افزارهایی مختص خودش را داشته باشید.

از سال 1388 تاکنون، لازمه شرکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی، ثبت نام و احراز هویت در سامانه ستاد ایران و ثبت نام توکن مزایده است. این سخت افزار که نوعی امضاء دیجیتالی محسوب‌ می‌شود، حاوی اطلاعات رمز گذاری شده‌ می‌باشد که‌ می‌توان به کمک آن در سامانه ستاد، احراز هویت کرده و معاملات خود را به راحتی انجام داد.

امروزه با استفاده از توکن اختصاصی و ورود به حساب سامانه ستاد خود، به سادگی‌ می‌توان در مزایده‌ها و مناقصات دولتی شرکت کرد، به طوری که باید وارد مزایده یا معامله مورد نظر شوید و مبالغ و پیشنهادات مورد نظر خود را اعلام کنید.

 انواع توکن ستاد ایران در توضیحات بالا گفتیم هر توکن نرم افزار و سخت افزار مربوط به خود را نیاز دارد. بنابراین در ادامه این مقاله، انواع توکن قابل استفاده در سامانه ستاد ایران را معرفی کرده ایم:

  • پارس کی
  • راستین
  • اس تی 3
  • ای پس 3003
  • کیا 3
  • ام توکن
  • ‌ای کی

جهت ثبت‌نام در سامانه توکن و خرید توکن خود، اول باید فرایند ثبت نام در سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام را به اتمام برسانید، سپس وارد سایت شوید و اول بخش ورود متقاضی گواهی الکترونیک و بعد گواهی مورد نظر خود را از بین انواع آن انتخاب کنید.

پس از گذراندن مرحله وارد کردن اطلاعات شخصی، به گام پرداخت هزینه جهت دریافت کد رهگیری‌ می‌رسید و خرید توکن به پایان‌ می‌رسد.

 

 مدارک لازم جهت خرید توکن ستاد ایران

 

برای خرید و دریافت توکن به مدارکی نیاز است، این مدارک عبارتند از مدارک احراز هویت مانند شناسنامه، کارت ملی، مدارک شغلی و حقوقی. در ادامه مدارک دقیقی که جهت ثبت نام دریافت توکن در سامانه ستاد نیاز است، ارائه شده است:

  • تصویر جواز کسب متقاضی
  • تصویر پشت و روی کارت ملی
  • تصویر صفحه اول شناسنامه متقاضی
  • دریافت فرم‌های موجود از سامانه و تکمیل و بارگذاری آن ها

مدارک مذکور، مدارک معمولی هستند که هر شخص حقیقی و صاحب کسب‌وکار آن‌ها را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند با استفاده از آن‌ها جهت دریافت توکن ستاد درخواست دهد. تمام فرایند ثبت نام توکن، در یک روز انجام‌ می‌شود و به پایان‌ می‌رسد.

بخوانید: مدارک لازم برای ثبت شرکت

 هزینه دریافت توکن ستاد ایران

هزینه های توکن ستاد ایران چقدر است حتماً برای شما هم مهم است که هزینه دریافت توکن ستاد ایران چقدر است؟ باید بدانید عوامل زیادی وجود دارد که بر قیمت توکن ستاد ایران موثر است، این عوامل عبارتند از:

  • نوع توکن
  • نوع سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز توکن
  • مقدار هزینه‌های دولتی
  • سایر مبالغ مربوط به دریافت توکن

 

مراحل اخذ گواهی امضای الکترونیکی

اکنون که اطلاعات کاملی در خصوص معرفی، مراحل و مدارک توکن ستاد ایران و کاربرهای آن دریافت کردید، مراحل دریافت توکن نهایی را به طور خلاصه عنوان می‌کنیم تا بدانید در هر مرحله چه پیش می آید و در نهایت از نحوه دریافت توکن خود آگاه باشید:

ابتدا وارد سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام شده و ثبت نام کنید. شخصی می‌تواند ثبت نام کند که بخواهد گواهی را به نام خود دریافت نماید. اگر می‌خواهید مهر سازمانی داشته باشید، لازم است از نام مدیر عامل یا نماینده شرکت استفاده کنید.

در مرحله بعدی در سمت راست سامانه لینک ورود متقاضیان گواهی الکترونیکی را انتخاب کرده و با وارد کردن کد ملی و رمز عبوری که هنگام ثبت نام انتخاب کرده‌اید، وارد صفحه کاربری خود شوید.

سپس دوباره در منوی سمت راست سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام، اول بخش «ثبت درخواست گواهی الکترونیکی» و سپس نوع گواهی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در مرحله آخر پس از پرداخت هزینه‌های در نظر گرفته شده، می‌توانید یک کد رهگیری دریافت کنید و این به منزله خرید توکن است.

برای دریافت گواهی انتخاب شده در مرحله ثبت نام بر روی توکن خود،‌ می‌توانید با داشتن مدارک آپلود شده در سامانه و همچنین کد رهگیری دریافت شده، به نزدیک‌ترین دفتر ثبت نام که در لیست دفاتر ثبت نام سایت GICA.IR  معرفی شده‌اند، مراجعه کنید.

در نهایت توکن را به سیستم خود وصل کنید تا از درست نصب شدن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت درست بودن توکن، علامت آن باید کنار ساعت سیستم نمایش داده شود، اگر نمایش داده نشد، باید نسخه نصبی توکن را از درایور توکن در My computer نصب کنید.

پیش نیازهای سیستمی را نیز میتوانید از آدرس «سامانه ستاد ایران» نصب نمایید و گواهی خود را در صفحه کاربری سامانه ستاد بارگزاری کنید.

 

 تمدید غیر حضوری توکن ستاد

مدت زمان اعتبار توکن، محدود است و نیاز به تمدید دارد. البته باید بدانید که تمدید اعتبار توکن به مراجعه حضوری نیاز ندارد. برای این کار باید یک هفته قبل از اینکه اعتبار توکن منقضی شود، بعد از ورود به سامانه صدور گواهی مرکز میانی عام شدن، باید گزینه تمدید اعتبار را انتخاب کنید.

البته فقط وقتی می‌توانید به صورت غیر‌حضوری اعتبار توکن خود را تمدید کنید که از قبل این، یک بار به صورت حضوری در دفاتر ثبت نام (دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان دولت) مراجعه کرده و احراز هویت انجام داده باشید.

 

 سؤالات متداول

1- توکن ستاد ایران چیست؟

سامانه ستاد ایران علاوه بر تمامی مزایا و خدماتی که ارائه داده است، تسهیلاتی با عنوان توکن ستاد ایران نیز دارد. در حقیقت امضای الکترونیک (همان توکن ستاد) از روش‌هایی است که ایمن سازی اطلاعات به کمک آن انجام‌ می‌شود. این امضاء، یک امضاء معمولی است که در بستر فضای دیجیتال به کار‌ می‌رود.

 

2- کاربرد توکن ستاد ایران چیست؟

از سال 1388 به بعد جهت مشارکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی،‌ باید توسط سامانه ستاد ایران اقدام کرد. جهت دریافت امضاء و گواهی ورود شما به سامانه‌ می‌توان از طریق توکن ستاد اقدام کرد.

 

3-  آیا دریافت توکن ستاد رایگان است؟

خیر. ثبت نام و دریافت توکن ستاد، دارای هزینه‌هایی است که طبق نوع توکن و سخت افزار مورد نیاز آن تعیین شده است.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات ثبت ایزو تماس