ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

از شرکتهایی که در ایران و بقیه کشور های جهان قابل ثبت بصورت رسمی و قانونی می باشند، ثبت شرکت سهامی عام است. شرکتهای سهامی عام همانطور که از نام آنها مشخص است، بخشی از سرمایه خود را تحت عنوان سهم، به عموم مردم می فروشند و سهامداران زیادی دارند. ثبت شرکت سهامی عام در ایران لازمه اطلاع از : شرایط ثبت، مدارک لازم، هزینه ها، قوانین و مقرراتی که در سامانه ثبت شرکتها وضع شده است، می باشد.

تماس با ما مشاوره رایگان

مجوز ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام لازمه اطلاع از موارد ابتدایی و مقدماتی در باره این نوع شرکتها را در خود جای می دهد. برای تعریف این شرکتها باید گفت، نوعی از شرکتهای تجاری قابل ثبت در ایران و خارج هستند که میزانی از سرمایه شرکت را در قالب سهم به مردم اعطا می کنند. هر شخصی قادر به خرید این نوع سهامی می باشد و همانند بورس ایران، این شرکتها در صورت دریافت مجوز های لازم، می توانند سهام خود را روانه بازار کنند.

برای تشکیل شرکتهای سهامی عام بایستی از نظر تعداد افراد لازم، حداقل 5 نفر حضور داشته باشد و حداقل سرمایه لازم تهیه شود. کلیه افرادی که با یکدیگر شریک هستند نیز از نظر سن قانونی باید بیشتر از 18 سال داشته باشند. ثبت شرکت سهامی عام یعنی، پیگیری و انجام مراحل لازم برای تاسیس در سامانه رسمی و معتبر که طی تهیه مدارک لازم و پرداخت هزینه ها امکان پذیر است.

ثبت شرکت سهامی عام چیست؟

برای تشکیل شرکتهای سهامی عام بایستی از نظر تعداد افراد لازم، حداقل 5 نفر حضور داشته باشد و حداقل سرمایه لازم تهیه شود. کلیه افرادی که با یکدیگر شریک هستند نیز از نظر سن قانونی باید بیشتر از 18 سال داشته باشند. ثبت شرکت سهامی عام یعنی، پیگیری و انجام مراحل لازم برای تاسیس در سامانه رسمی و معتبر که طی تهیه مدارک لازم و پرداخت هزینه ها امکان پذیر است.

لازم است بدانید که کلیه شرکتها نیاز به انتخاب اسم خواهند داشت و در این گروه از شرکتها، باید از واژه ” سهامی خاص” در نام و اسم شرکت استفاده شود. شما می توانید استعلام اسم شرکت های ثبت شده را نیز از طریق سامانه ما دریافت کنید تا بدون مشکل مراحل خود را پیگیری نمایید. از نظر مالی باید به میزان 35 درصد از سرمایه شرکت را در بانکی که حساب شرکت در آن افتتاح شده است، نگهداری کنید تا زمانی که نوبت به چاپ آگهی ثبت شرکت سهامی خاص در روزنامه رسمی برسد.

نمونه شرکت های سهامی عام
  • صنایع برقی
  • تکنولوژی و کامپیوتر
  • فولاد
  • شرکت های حوزه پتروشیمی
  • ماشین سازی
  • سیمان و مصالح ساختمانی
  • سد سازی و امور مربوطه و …
  • شرایط ثبت شرکت سهامی عام در ایران

    همانطور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم، این نوع شرکت باید ابتدا حداقل شرکا را داشته باشد و پس از آن اقدام به تهیه حداقل میزان سرمایه کند. کلیه سهامداران اصلی و شرکای شرکت بر اساس تعداد سهامی که دارند مسئولیت بر عهده آنها می باشد و برای تهیه سرمایه می توانند سهام شرکت را روانه بازار برای فروش به عموم مردم کنند. 35 درصد از سرمایه کل شرکت باید در یک حساب بانکی گذاشته و برای پیگیری سایر مراحل ثبت شرکت سهامی عام اقدام کنند. انتخاب اسم برای شرکت یکی از مهم ترین اقدامات لازم است که می توانید از طریق استعلام شرکت های ثبت شده، بهترین اسم را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که در کنار اسم شرکت باید حتما از واژه ” سهامی عام ” استفاده شود.

    آموزش ثبت شرکت سهامی عام

    برای ثبت این نوع شرکتهای سهامی ابتدا باید یک نام مناسب برای شرکت انتخاب شود و توجه کنید که این اسم نمی تواند تکراری باشد. در مرحله بعدی مدارک لازم برای شرکتهای سهامی عام که در ادامه اشاره می کنیم، مورد نیاز است. پیگیری پذیره نویسی سومین قدم از مراحل ثبت شرکتهای سهامی عام می باشد که نیاز به بررسی اداره ثبت شرکتها و ارائه مجوز به شما دارد.

    چهارمین مرحله از ثبت این نوع شرکتها انتشار طرح پذیره نویسی می باشد تا عموم مردم از آن مطلع شوند. در این گام مردم می توانند از طریق بانک یا کارگزاری های بورسی اقدام به تهیه و پر کردن برگه سهام کنند که در دو نسخه تکمیل می شود.

    در قدم پنجم یک ماه نیاز به بررسی تعهدات پذیره نویسان می باشد و پس از تائید پرداخت 35 درصد به بانک، مجمع عمومی تشکیل می شود.

    مجمع عمومی شرکتهای سهامی عام

    این مجمع با هدف رسیدگی و پذیره نویسی در ارتباط با مواردی مثل: اساس نامه شرکت، انتخاب مدیر و بازرسین می باشد. سپس تاریخ ثبت و تشکیل شرکت سهامی عام نیز اعلام می شود. برای شرکت در مجمع عمومی نیاز به انتشار روزنامه رسمی یا همان کثیر الانتشار بوده و در نهایت، اساس نامه ارائه شده در مجمع به همراه تائید افراد به اداره ثبت شرکتها تحویل داده می شود.

    مجمع عمومی شرکتهای سهامی عام شامل موارد زیر می باشد:

  • مجمع عمومی عادی
  • فوق العاده
  • موسس
  • مدارک ثبت شرکت سهامی عام

    تهیه مدارک لازم برای ثبت این نوع شرکتها، از مهم ترین مراحل و حساس ترین آن می باشد که نیاز به دقت و توجه کافی دارد. برای ثبت این نوع شرکتها در ایران نیاز به تهیه اظهارنامه شرکت و اساس نامه، ارائه گواهی پذیره نویسی، تهیه مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه مدیران شرکت، ارائه گواهی رسمی از بانک که نشان دهد 35 درصد از سرمایه شرکت واریز شده است، از مهم ترین مدارک می باشد. در بعضی از حوزه ها نیز نیاز به ارائه مجوز های لازم برای فعالیت می باشد که می توانید اطلاعات تکمیلی را از طریق ارتباط با مشاوران و کارشناسان ما در دنیای ثبت بدست بیاورید.

    مشخصات اظهارنامه ثبت شرکت سهامی عام

    این اظهارنامه باید توسط کلیه افراد و اعضای موسس شرکت به امضا رسیده باشد و مواردی مثل: اسم شرکت به همراه واژه سهامی عام، آدرس شرکت و مدیران، حوزه فعالیت و موضوع شرکت، شفاف بودن میزان سرمایه، مشخص کردن تعداد سهام افراد و مبلغ اسمی آن به همراه شماره حساب معتبر، مدت زمان اعتبار شرکت می باشد.

    مشخصات اساس نامه شرکت های سهامی عام

    اساس نامه این نوع شرکتها نیز باید متشکل از مواردی مثل: اسم و حوزه فعالیت شرکت به همراه مدت زمان اعتبار و فعالیت، ارائه آدرس معتبر، کد پستی، میزان سرمایه و تعداد سهم افراد به همراه مبلغ اسمی، روش های انتقال و تبدیل سهم شرکت، قوانین و شرایطی که شرکت می تواند اقدام به افزایش سرمایه کند، شفافیت رای گیری برای تعداد آرا، انتخاب مدیران و نحوه سنجش آنها، مشخص کردن سالی مالی شرکت، انحلال و نحوه تغییرات باشد.

    هزینه ثبت شرکت سهامی عام

    هزینه ثبت شرکتهایی تحت عنوان سهامی عام، بر اساس حوزه فعالیت شرکت، نیاز به مجوز های لازم، تهیه مدارک، هزینه حق وکالت، پیگیری مراحل، انتشار آگهی، تهیه و تنظیم اساس نامه، پست، دریافت کد اقتصادی و مواردی این چنین تعیین می شود. به دلیل نوسانات ارزی برای استعلام هزینه ثبت شرکت سهامی عام بهتر است تا با ما در ارتباط باشید. مشاوران دنیای ثبت با بررسی شرایط شما، بهترین و اقتصادی ترین روش از نظر قیمتی را پیشنهاد می کنند.

    جمع بندی

    اگر قصد ثبت شرکتهایی نظیر سهامی عام را دارید، می توانید به دو صورت فردی و استفاده از سامانه ثبت شرکت دنیای ثبت، امور خود را پیگیری کنید. با استفاده از سامانه ما می توانید از طریق مشاوره کاملا رایگان، کلیه مراحل و اطلاعات لازم را همراه با تجربه ترین وکلای حقوقی در زمینه ثبت انواع شرکتها، پیگیری کرده و به نتیجه برسید. برای این کار کافیست تا از طریق فرم ها یا شماره های درج شده با ما در تماس باشید.

    هزینه ثبت شرکت سهامی عام در ایران چقدر است؟

    برای استعلام هزینه ها باید به مواردی مثل: تهیه مدارک، مجوز های لازم، اساس نامه، هزینه انتشار آگهی، پست و تشکیل پرونده اشاره کرد. برای اطلاع دقیق از قیمت ها با ما در تماس باشید.

    سریع ترین روش برای ثبت شرکت سهامی عام کدام است؟

    استفاده از سامانه دنیای ثبت، سریع ترین و با کیفیت ترین روش برای تاسیس شرکت تجاری شما در قالب سهامی عام می باشد.


    کافیست مشخصات خودتون رو در کادر زیر وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خدمات ثبت ایزو تماس