آموزش ثبت برند

آموزش ثبت برند رایگان

به کسی حق استفاده انحصاری از علامت تجاری تعلق می‌گیرد که آن علامت تجاری را به ثبت رسانده باشد. ثبت علامت تجاری در ایران که با ثبت برند شناخته می‌شود، اختیاری می‌باشد، مگر در مواردی خاص که قانون بیان کرده، ثبت آن الزامی است.

مثلاً برای جلوگیری از تقلب یا تقلید و حتی تسهیل نظارت در کالاهای ساخته شده که جهت مصارف مستقیم بر روی بدن انسان به کار برده می‌شود، جلوگیری کرد، باید بر روی تمام اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی، نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی، ثبت برند انجام گردد.

در مقاله آموزش ثبت برند از دنیای ثبت، سعی شده تا آموزش ثبت برند به صورت تصویری و اینترنتی ارائه داده شود. تمامی مراحل آموزش ثبت برند با جزئیات کامل به طور تصویری ذکر شده، در صورت ایجاد ‌سؤال می‌توانید با مشاوران دنیای ثبت در ارتباط باشید.

آموزش ثبت برند به صورت تصویری

از آنجا که افراد بی‌شماری هنگام ثبت برند به مشکل مواجه می‌شوند، سعی کردیم تا به صورت تصویری به آموزش ثبت برند بپردازیم.

برای ثبت برند به صورت اینترنتی، ابتدا باید وارد سامانه مالکیت معنوی شد. این سامانه جهت ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند طراحی شده است. در این سایت می‌توان بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری، اظهارنامه خود را ثبت و پیگیری کنید.

نکاتی درباره آموزش ثبت برند

قبل آموزش ثبت برند نیاز است، چند نکته مهم راجع به این موضوع بدانید:

  • جهت ثبت برند، بهتر است از مرورگر Mozilla Firefox نسخه 16 به بعد استفاده کنید. طبق اولویت زمان، بررسی ثبت اظهارنامه‌ها صورت می‌گیرد، در نتیجه مراجعه حضوری متقاضیان در اداره، در فرآیند انجام کار تأثیری ندارد.
  • جهت مشاهده، نتیجه پاسخ اداره فقط باید از روش بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده اقدام کرد.
  • تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه صرفاً از طریق همین سامانه بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید برند، انتقال مالکیت علامت تجاری و غیره)امکان‌پذیر است.
  • همچنین هزینه‌هایی که جهت اظهارنامه با مالک ایرانی باید پرداخت شود نیز فقط از همین سامانه (در قسمت پایانی فرآیند ثبت اظهارنامه و یا ثبت فرآیند انواع درخواست (پرداخت حق الثبت، تمدید، رفع نقص، انتقال و غیره)) انجام می‌شود. در نتیجه نمی‌توان درخواست‌هایی که هزینه مربوطه در بانک پرداخت شده باشد را ثبت کرد.

طبق متن تعهدی که در شروع فرآیند ثبت اظهارنامه تأیید می‌کنید، به صورت اتوماتیک سیستم موارد قانونی را لحاظ می‌کند و در صورت نیاز ابلاغیه ثبت می‌کند.

نتایج بررسی اظهارنامه ثبت برند

نتایجی که از بررسی اظهارنامه به متقاضیان داده می‌شود، عباتند از:

ابلاغیه رفع نقص :

پاسخی است که در آن تنظیم محتوای اظهارنامه و یا مدارک ارسالی دارای نقص باشد.

ابلاغیه رد اظهارنامه:

حالتی است که در عنوان و یا تصویر علامت الزامات قانونی رعایت نشده باشد، یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد.

ابلاغیه رد مشروط اظهارنامه:

حالتی است که بخشی از کالاها و یا خدمات به دلیل بند فوق قابل ثبت نمی‌باشد.

آموزش گام به گام ثبت برند

آگهی نوبت اول (آگهی تقاضای ثبت)

مرحله‌ای که اداره به دلایلی اعم از رعایت الزامات قانونی، عدم وجود مشابه و عین علامت درخواستی شما، تصمیم می‌گیرد، علامت را ثبت کند. که تقریباً چاپ روزنامه جهت اعتراض به نام یا تصویر یا خدمات و کالاهای انتخاب شده، حدود 31 روز زمان نیاز دارد.

حق الثبت

پس از گذشت 31 روز مذکور، اداره ثبت با توجه به نوع علامت و طبقات درخواستی، علامت هزینه را به عنوان حق الثبت جهت صدور شماره ثبت مشخص می‌کند که از طریق سامانه اداره مرکز مالکیت معنوی قابل پرداخت است.

آگهی نوبت دوم (آگهی رسمی)

جهت صدور سند گواهی علامت تجاری،‌ بعد از صدور شماره ثبت اداره مرکز مالکیت معنوی، جهت ارسال پیش‌نویس آگهی رسمی علامت تجاری به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی اقدام کنید.

مرحله پرداخت هزینه در ثبت شرکت

پس از تأیید آگهی رسمی علامت تجاری در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، نوبت به پرداخت هزینه در نظر گرفته شده می‌رسد. پس از پرداخت هزینه‌ها، آگهی رسمی علامت تجاری چاپ می‌شود. که با تسلیم آگهی مذکور به اداره مرکز مالکیت معنوی، سند گواهی علامت تجاری با اعتبار به مدت 10سال به شما داده می‌شود.

مراحل آموزش ثبت برند

در ادامه به آموزش ثبت برند تصویری پرداخته می‌شود. در صورت بروز هر گونه سؤال با ما در ارتباط باشید.

1-ورود به پورتال

در مرحله اول آموزش ثبت برند ابتدا باید وارد پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی iripo.ssaa.ir شوید. همانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بر روی گزینه ورود/ثبت نام متقاضی جدید کلیک نمایید.

آموزش ثبت کردن برند

2- ورود اعضا

در مرحله دوم‌ آموزش ثبت برند جهت ورود به کارتابل خود، باید نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را در قسمت‌های تعیین شده وارد کنید. پس از آن آیکون ورود به سامانه را انتخاب کنید.

راهنما ثبت کردن برند3- ثبت اظهارنامه علامت تجاری

در مرحله سوم  از آموزش ثبت برند باید اظهارنامه علامت تجاری خود را ثبت کنید.

آموزش ثبت اظهارنامه علامت تجاری4- تعهد نامه

در مرحله چهارم از‌ آموزش ثبت برند در صورتی که موارد قانونی در این مرحله را رعایت کنید، مورد تأیید واقع خواهید شد. به علت این که سیستم به صورت اتوماتیک این موارد را رعایت می‌کند، نمی‌توان تصمیم اتخاذ شده را تغییر داد.

لذا مؤکداً تاکید می‌شود، پس از ثبت اظهارنامه از انتخاب خود و همچنین رعایت موارد قانونی اطمینان حاصل فرمایید.

با انتخاب گزینه  “مرحله بعدی” صفحه‌ای نمایش داده می‌شود، اگر صفحه جدید نشان داده نشد، صفحه اصلی پورتال نمایش داده می‌شود.

آموزش ثبت علائم تجاری5-انتخاب نوع اظهارنامه

دو روش برای ثبت و انتخاب نوع اظهارنامه وجود دارد.

مراحل گام به گام ثبت برند

1-ثبت اظهارنامه جدید

هنگامی که قصد ثبت یک علامت جدید را دارید باید از این گزینه استفاده کرد.

2-ثبت اظهارنامه ضمن اعتراض

هنگامی که در روزنامه رسمی، آگهی تقاضای ثبت علامتی را مشاهده کردید و احساس کردید این علامت با توجه به نوع کالاها و یا خدمات آن، بسیار مشابه علامت و برند شماست و شما از قبل مجوز آن کالا‌ها و خدمات و یا بخشی از کالاها و خدمات را دریافت کرده‌اید، می‌توانید از این نوع ثبت اظهارنامه استفاده کنید.

در نتیجه تنظیم اظهارنامه‌ای با همان مشخصات و تایپ آن در مراحل ثبت اظهارنامه می‌تواند به شما در جهت حفظ برندتان کمک کند.

بر اساس قانون، حداکثر 30 روز پس از گذشت زمان انتشار آگهی می‌توانید به این آگهی اعتراض کنید (روز انتشار آگهی جزء 30 روز محاسبه می‌شود).

 

6- مراحل ثبت اظهارنامه از آموزش ثبت برند

در مرحله ششم از آموزش ثبت برند، باید اطلاعات اظهارنامه و علامت تجاری را به طور کامل و دقیق وارد سامانه کرد. با گذراندن مراحل قبل، اجازه ورود به مرحله ورود اطلاعات علامت تجاری دارید. در این بخش از آموزش ثبت برند، ابتدا باید به توصیف علامت پرداخته شود.

برای توصیف علامت باید به نکاتی توجه کرد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت :

توصیف علامت:

در فرم توصیف علامت باید علامت و برند مورد نظر خود را، از نظر عنوان، معنی کلمه (ترجمه)، شکل ظاهری و همچنین آوانویسی توصیف کرد.

این فرم شامل بخش‌های مختلفی مثل عنوان علامت، آوانویسی به لاتین و فارسی، حروف مشخص، ترجمه، رنگ‌های درخواستی، رشته فعالیت، سه بعدی بودن و درخواست نشان جمعی می‌باشد.

عنوان علامت

عنوان علامت، عبارت است از‌ کلمه یا تمام کلماتی که در علامت به کار رفته است. هر علامت می‌تواند به سه حالتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، باشد. همانطور که می‌دانید، اگر در علامت برند شما، کلمه‌ای نباشد، آن علامت فقط شامل تصویر است.

  • علامت فقط شامل تصویر است.
  • علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.
  • علامت فقط شامل تصویر است.

 آوانویسی به لاتین:

مثلاً اگر عنوان علامت مورد نظر شما (جرجم) است، در این قسمت باید JOR JAM)) یا (JER JAM) یا JAR) JAM)‌ و یا هر آوا دیگری که نشاندهنده درست عنوان علامت شماست را وارد کنید.

توصیف علامت:

در این بخش باید شکل ظاهری علامت خود را توضیح دهید. (در پاسخ به از چه اجزایی و به چه صورت تشکیل شده است). در پاسخ به شرح تفصیلی آن چیست، باید علامت را توصیف کرد.

علامت، حروف مشخص:

منظور حرف یا حروفی است که در علامت به صورت فانتزی نوشته شده، مثلاً در شکل علامت زیر، حرف “م” به شکل فانتزی نوشته شده است، در نتیجه در این بخش لازم است حرف (م) نوشته شود.

علائم در ثبت برند

عنوان علامت ترجمه:

اگر علامت برند شما چه لاتین، چه فارسی، شامل کلمه یا کلماتی است که نیاز است معنی آن را بنویسید، در این بخش آن را توضیح دهید، در غیر این صورت باید گزینه “ندارد” را انتخاب کرد.

در صورتی که علامت برند شما ترجمه دارد، الزامی است در قسمت ضمائم، تصویر صفحه کتاب یا سایتی که ترجمه کلمه یا کلمات مورد نظر شما در آن قابل مشاهده است را با عنوان “مستند معنی کلمه ” الصاق کنید.

رنگ‌های استفاده شده در علامت:

در این قسمت، تمام رنگ‌هایی که در علامت درخواستی شما (علامتی که برای اداره ارسال کرده‌اید) استفاده کردید را بنویسید. حتی اگر علامت مورد نظرتان سیاه و سفید باشد، کلمات سیاه و سفید را قید کنید.

سه بعدی بودن:

اگر علامت شما دارای حجم است و سه بعدی می‌باشد، باید گزینه بله را ثبت کنید.

درخواست علامت جمعی:

درصورتی که علامت مورد نظر یک نوع علامت جمعی است، ضمن انتخاب گزینه (بلی)، در بخش ضمائم ارسال مدارک و مجوزهای مورد نیاز را فراموش نکنید.

تعریف علامت جمعی

علامت جمعي، نشان‌های قابل رؤيتی هستند كه در اظهارنامه با عنوان علامت جمعي، معرفي می‌شوند تا بتوانند مبدأ و هرگونه خصوصيات ديگری اعم از كيفيت خدمات يا كالا و اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند، متمايز کند.

به عبارت دیگر علامت جمعی به علامتی گفته می‌شود که برای متمایز ساختن، تشخیص کالا و خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به اعضای مشخصی محدود شده است که تمام اعضا آن باید تحت نظارت مالک علامت جمعی، آن را مورد استفاده قرار دهند.

 

مثلاً علامت ارگانیک فقط روی کالاهایی که جنبه ارگانیک دارد، قابل استفاده است که شخصی با ارائه ضوابط و شرایط استفاده از آن و همین طور گواهی مقام صلاحیت دار کشور با ثبت آن در اداره ثبت علائم تجاری، مالک آن شده و تنها اعضای مشخصی می‌توانند از آن استفاده کنند.

علامت فقط تصویر است

چگونه اظهارنامه علائم تجاری ثبت کنیمعلامت، کلمه یا حرف است.

بر اساس عنوان علامت می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

1- عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

2- عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

3- عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

که با انتخاب هریک از سه مورد مذکور در بالا، فیلد مخصوص آن برای پرکردن اطلاعات باز می‌شود.

1- عنوان علامت فقط حروف فارسی است

ثبت اظهارنامه2- عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

آموزش ثبت برند غیرفارسی3- عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است

ثبت حروف خارجی در برند‌ علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

بر اساس عنوان علامت می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد که با انتخاب هریک از سه مورد مذکور در بالا، فیلد مخصوص آن برای پرکردن اطلاعات باز می‌شود.

1-عنوان علامت فقط شامل حروف فارسی است.

چگونه حروف فارسی را در برند ثبت کنیم
2- عنوان علامت فقط شامل حروف غیر فارسی است.

آموزش ثبت علامت فارسی در برند3- عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

آموزش ثبت علائم در برند1-‌ عنوان علامت فقط حروف فارسی است.

2- عنوان علامت فقط حروف غیر فارسی است.

3- عنوان علامت شامل حروف فارسی و غیر فارسی است.

باید نمونه علامت را در سایز 6*6 سانتی متر تهیه کرده و سپس بخش ضمائم (پیوست‌ها) با عنوان تصویر علامت بارگذاری کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که در یک فایل تصویری، از درج چند نمونه علامت یکسان خودداری کنید. اگر روی گزینه « مرحله بعدی » کلیک کنید، وارد مرحله بعد می‌شوید.

بدانید که کد رهگیری نشانه اتمام مراحل ثبت اظهارنامه نیست (زیرا در وضعیت فعلی، اظهارنامه در اداره قابل مشاهده نیست)‌ و فقط جهت تکمیل مدارک تا قبل از پایان مراحل ثبت اظهارنامه است.

توصیف علامت چیست؟

ممکن است برای شما هم سوال پیش آید که معنی توصیف علامت چیست. با ادامه مقاله آموزش ثبت برند از دنیای ثبت همراه باشید تا به پاسخ این سؤال دست یابید.

همانطور که قبلاً گفتیم، هر علامت می‌تواند به سه شکل زیر باشد:

1- فقط شامل تصویر

2- فقط شامل کلمه

3- ترکیبی از تصویر و کلمه

آموزش و نکات مهم درباره علامت برند

در ادامه نمونه‌هایی از علامت ارائه شده، مواردی که باید در یک علامت مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

1- عنوان علامت

2-توصیف علامت

3- آوا نویسی به لاتین

4- آوا نویسی به فارسی

در ادامه در جدولی مثال‌هایی جهت نحوه انتخاب عنوان علامت، نوشتن عنوان علامت، نوشتن توصیف علامت و همچنین آوانویسی ارائه داده شده است:

جدول مثال‌هایی از توصیف علامت برند

 

عنوان علامت نمونه علامت نحوه انتخاب عنوان علامت، نوشتن عنوان علامت، نوشتن توصیف علامت و همچنین آوانویسی
علامت عنوان ندارد. توصیف علامت:‌ طبق نمونه دایره‌ای به رنگ زمینه قرمز که زیر آن جدا شده و یک کادر مستطیل سفید قرار دارد، داخل دایره قرمز، دایره‌ای با زمینه آبی قرار دارد که در آن دو گیاه به رنگ‌های سفید و نارنجی و یک لامپ وجود دارد.
عنوان علامت فارسی عنوان علامت: جرجم

توصیف علامت: دایره‌ای به رنگ زمینه قرمز که زیر آن برش خورده و یک کادر مستطیل سفید رنگ که کلمه جرجم به فارسی داخل آن نوشته شده، قراردارد، درون دایره قرمز، دایره‌ای با زمینه آبی رنگ قرار دارد که داخل آن دو گیاه باریک به رنگهای سفید و کرم و یک لامپ وجود دارد طبق نمونه.

آوانویسی به لاتین: jorjam

عنوان علامت فارسی عنوان علامت : جرجم

توصیف علامت : طبق نمونه کلمه جرجم به فارسی.

آوانویسی به لاتین:‌ jorjam

عنوان علامت لاتین عنوان علامت:‌  Jorjam Co

توصیف علامت :کلمات Jorjam Co به لاتین بصورت فانتزی طبق نمونه – طبق ماده هشت قانون منع بکارگیری الفاظ بیگانه

آوانویسی به لاتین : جرجم کو

عنوان علامت لاتین عنوان علامت:‌ Jorjam Co

توصیف علامت: طبق نمونه کلمات Jorjam Co به لاتین در دایره‌ای به رنگ قرمز قرار دارد. که زیر دایره جدا شده و یک کادر مستطیل سفید رنگ درون آن قرار دارد، درون دایره قرمز، دایره‌ای توپر با رنگ آبی وجود دارد که داخل آن دو گیاه باریک به رنگ‌های سفید و کرم و یک لامپ قرار دارد.

آوانویسی به فارسی :جرجم کو

عنوان علامت ترکیبی از حروف لاتین و فارسی عنوان علامت: جرجم  Jorjam Co

توصیف علامت: دایره‌ای به رنگ زمینه قرمز با کلمات Jorjam Co به لاتین که زیر دایره جدا شده و یک کادر مستطیل به رنگ سفید که کلمه جرجم به انگلیسی درون آن نوشته شده، داخل دایره قرمز رنگ، دایره‌ای توپر با رنگ آبی قرار دارد که داخل آن دو گیاه باریک سفید و کرم و یک لامپ قرار دارد. طبق نمونه –  طبق ماده هشت قانون منع بکارگیری الفاظ بیگانه

آوانویسی به فارسی: جرجم کو

آوانویسی به لاتین:  jorjam

عنوان علامت ترکیبی از حروف لاتین و فارسی عنوان علامت:  Jorjam Co

توصیف علامت: کلمه جرجم به فارسی و کلمات Jorjam Co به لاتین به صورت فانتزی در بالای آن نوشته شده است.

طبق نمونه – طبق ماده هشت قانون از الفاظ بیگانه نشده است.

آوانویسی به فارسی:  جرجم کو

آوانویسی به لاتین: jorjam

 

 

7- مرحله هفتم آموزش ثبت برند- کالاها/خدمات:

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است در این وهله، این است که باید فقط از لیست کالاها و خدمات، کالا و خدماتی که مجوز آن را دارید، انتخاب نمایید.

در صورتی که این نکته را رعایت نکنید، حتماً دوباره با صرف وقت، مجبور می‌شوید کالاها و خدماتی که مجوز ارائه آن‌ها را ندارید، حذف کنید.

نکته اول انتخاب کالاها یا خدمات

اگر به عنوان مجوز از کارت بازرگانی استفاده می‌کنید، می‌توانید کالاهای هم سنخ را انتخاب کنید .بدیهی است در صورت عدم رعایت این موضوع، ضمن صرف زمان مجبور به حذف کالاهایی که مجوز ندارید، خواهید شد.

برای انتخاب کالا یا خدمات می‌توان در بخش جستجوی کلمه، کلمه مورد نظر خود را تایپ نمایید تا سیستم به شما تمام کالاها و خدمات مشابه کلمه‌ای که شما تایپ کرده‌اید،‌ لیست کند.

می‌توانید از لیست، موارد مورد نیاز را تیک بزنید. در صورت نیاز به جستجو کلمه دیگر، فقط لازم است در همین حالت کلمه تایپ شده قبلی را پاک کنید و کلمه جدید را بنویسید. در این صورت نیز موارد قبلی انتخاب شده نیز در لیست باقی خواهند ماند و خدمات و کالاهای جدید  به لیست قبلی افزوده می‌شوند.

نکته دوم انتخاب کالاها یا خدمات

نباید یک کالا را دوباره و مجدد انتخاب کرد، از انجام این کار جداً خودداری کنید.

نکته سوم انتخاب کالاها یا خدمات

اگر عنوان علامت مورد نظر شما دارای حروف لاتین است، حتماً در این قسمت از لیست، گزینه صادرات را انتخاب نمایید. با ورود به این صفحه و کلیک بر روی دکمه «ثبت کالا / خدمات جدید» نام کالا یا خدمات را در کادر جستجوی لغت، تایپ کنید.

آموزش تصویری ثبت برندبخش ارسال کالاها و خدمات یافت نشده‌، صرفاً در ساعات اداری فعال می‌باشد.

 

مفهوم مجوز در بخش انتخاب کالاها یا خدمات

1- پروانه بهره‌برداری سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر

2- پروانه ساختی که از سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران صادر شده

3- قرارداد سفارش کالا، با استفاده از ظرفیت خالی و مجوزهای دیگران

4- پروانه کسب از اتحادیه صنفی مربوطه

5- گواهی از اتحادیه مربوطه برای کالا و خدمات مورد نظر

6- پروانه کسب از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا سایر استان‌ها

7- انواع مجوزهای دیگر از مراجع ذی‌ربط بر حسب کالا و خدمات مورد نظر متقاضی

 

نکات مهم درباره مجوز:

  • کارت بازرگانی به عنوان مجوز محسوب نمی‌شود و صرفاً جهت ثبت علامتی که با رسم الخط غیرفارسی و یا صادرات درخواست شده باشد، کاربرد دارد (حداکثر برای تقاضای دو علامت).
  • جواز تأسیس، مجوز محسوب نمی‌شود و فقط جهت درخواست ثبت یک علامت به کاربرده می‌شود. در صورت نیاز به بیش از یک علامت، سایر مجوزها از قبیل پروانه بهره‌برداری و غیره باید ارائه شود.

تذکر بسیار مهم: کد رهگیری به منزله ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (چرا که در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل مشاهده نیست)‌ و تنها به منظور تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می‌باشد.

8- مرحله اشخاص مرتبط آموزش ثبت برند

جهت ورود اطلاعات اشخاص اظهارنامه باید روی دکمه ” ثبت شخص جدید‌ ” کلیک نمایید. پس از مشاهده فرم زیر با توجه به نوع حقوقی و تابعیت شخص مورد نظر‌، یکی از موارد نمایش داده شده را انتخاب نمایید.

آموزش ثبت برند اشخاص مرتبطسپس در کادر مربوط به کد شناسایی، کد شناسایی فرد مورد نظر را وارد کنید و روی گزینه “بازخوانی اطلاعات” کلیک کنید.

کد شناسایی کدی است که هنگام ثبت نام در سایت از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. پس از وارد کردن اطلاعات باید سمت شخص در پرونده را وارد کرد.

فرم ثبت برندچه کسی مالک اظهارنامه است؟

فردی مالک اظهارنامه است که به نام ایشان درخواست ثبت اظهارنامه ثبت می‌شود و مجوز فعالیت هم به نام ایشان ثبت شده است.

تبصره: می‌توانید به همراه شخصی که مجوز به نام ایشان است‌، شخص یا اشخاص دیگری را با لحاظ درصد مالکیت به عنوان مالک اظهارنامه معرفی نمایید.

نباید حتماً شخص دارای مجوز، مالک درصد بیشتر شرکت باشد. هرطور که می‌دانید، درصد مالکیت را بین اشخاص تقسیم کنید. منظور از شخص حقوقی، شرکت‌ها، موسسات، ارگان‌ها و … می‌باشد.

نکته اول درباره مالک اظهارنامه

برای اشخاص حقوقی، باید اعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی انجام شود. اگر هنگام ثبت، پیغام خطایی درباره این نکته صادر شد، فقط مرجع رفع مشکل اداره کل ثبت شرکت‌ها می‌تواند آن را حل کند (آدرس اداره کل ثبت شرکت‌ها: تقاطع اتوبان مدرس و خیابان میرداماد)

چند نمونه خطا

  • شرکت منحل شده است.
  • چنین شناسه ملی وجود ندارد.
  • نام شرکت با شناسه ملی تطابق ندارد.

اگر خطای آخر را دریافت کردید، نام درست شرکت مطابق با شناسه ملی‌تان را نمایش می‌دهد، که می‌توانید، همان نام را کپی و در کادر نام شرکت قرار دهید. اگر نام شرکت را تغییر داده‌اید و خطا بر طرف نشد باید برای تصحیح نام شرکت، حضوری به اداره کل ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید.

نکته دوم مالک اظهارنامه

اعلام کد ملی اشخاص حقیقی نیز اجباری است که از سازمان‌ ثبت احوال به صورت بر خط استعلام گرفته می‌شود.

در سازمان ثبت احوال، از موارد زیر استعلام آنلاین گرفته می‌شود:

  • شماره ملی
  • نام
  • نام خانوادگی
  • نام پدر
  • تاریخ تولد

دقت داشته باشید که این موارد را باید عین موارد نوشته شده در کارت ملی تایپ نمایید، سیستم بین ” یی” و ” ئی”‌ –‌ ” ا ” و ” آ ”‌ و شبیه این موارد تفاوت قائل است به فاصله بین کلمات هم حساس است.

در هر مرحله از تکمیل فرم اظهارنامه، برای جلوگیری از حذف اطلاعات وارد شده بر اثر قطع شبکه یا برق، می‌توانید از گزینه ” ثبت موقت “‌، استفاده و شماره رهگیری، دریافت نمائید.

بعد از انتخاب گزینه ثبت موقت‌، شماره رهگیری‌، در قسمت بالای فرم نمایش داده می‌شود. جهت مشاهده شماره رهگیری، باید نشانگر ماوس را بر روی عبارت شماره رهگیری نگه دارید تا بتوانید کد رهگیری خود را ضبط و یادداشت کنید.

 

نماینده قانونی

صرفاً نماینده قانونی، می‌تواند فقط یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

نماینده قانونی معرفی نشود.

اگر مالک یا مالکین، شخص حقیقی هستند نیازی به معرفی نماینده قانونی ندارند.

صاحب امضای شرکت/ مؤسسه

اگر مالک یا مالکین، شخص حقوقی هستند، حتماً باید صاحبان امضا‌ء شرکت یا مؤسسه را به عنوان نماینده قانونی معرفی کنند، مگر اینکه شرکت یا مؤسسه، وکیل رسمی دادگستری داشته باشد که در این مورد باید به معرفی آن شخص پرداخت.

 

وکیل دادگستری

مالک یا مالکین حقیقی یا حقوق، اختیار معرفی یک وکیل رسمی به عنوان نماینده قانونی را دارند.

دفتر حقوقی

این افراد اختیار دارند یک دفتر حقوقی را به عنوان نماینده قانونی، به جای صاحب امضا یا وکیل رسمی دادگستری معرفی نمایند.

توجه کنید اگر نمایندگان قانونی، مالک یا مالکین حقوقی باشند، باید از میان وکیل رسمی دادگستری و یا صاحب امضا کسی را به عنوان نماینده قانونی معرفی کنند.

 

دریافت کننده ابلاغ

در این بخش از ثبت نام، تمام مکاتبات اداره با شخص معرفی شده انجام می‌شود .باید بدانید دریافت کننده ابلاغ می‌تواند یک شخص حقیقی باشد. نمی‌توان مشخصات دریافت کننده ابلاغ را در این صفحه وارد کرد، زیرا دریافت کننده ابلاغ صرفاً می‌تواند یکی از مالکین یا نمایندگان قانونی باشد.

 

تبصره: تنها وقتی کادرهای مشخصات دریافت کننده ابلاغ باز می‌شوند که در صفحه نماینده قانونی، مشخصات یک دفتر حقوقی به عنوان نماینده قانونی ثبت شده باشد. در این صورت صرفاً باید نام صاحب امضا دفتر حقوقی را به عنوان دریافت کننده ابلاغ، ثبت کنید.

مکاتبات جهت اطلاع رسانی

مکاتبات جهت اطلاع رسانی، از طریق آدرس الکترونیکی و پیامک به تلفن همراه انجام می‌شود‌. قطعاً پست الکترونیکی و پیامک در محاسبه مواعد، ملاک عمل اداره نیست و فقط جهت اطلاع رسانی استفاده می‌شود.

ملاک عمل اداره فقط مواعد قابل مشاهده در بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده است.

9- مرحله ادعای حق تقدم آموزش ثبت برند

اگر دو علامت یکسان جهت ثبت برند، درخواست شود، درخواست و اظهارنامه‌ای که زودتر ثبت شده باشد، زودتر پیگیری و ثبت خواهد شد. این قانون بر اساس قوانین بین المللی برای کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، در ایران نیز در نظر گرفته شده است.

معنی این قانون این است که اگر شخصی علامتی را به عنوان مثال 5 ماه پیش در ترکیه ثبت کرده باشد و امروز بخواهد در ایران ثبت کند، نسبت به کسی که بعد از آن برای همان علامت، در ایران درخواست ثبت داده باشد، اولویت دارد.

اگر علامت را در کشور دیگری ثبت کرده‌اید‌، نباید در این فرم مطلبی تایپ کنید و گزینه »ثبت اطلاعات« را برای ثبت اطلاعاتی که تا کنون وارد کرده‌اید، انتخاب نمایید .

اگر اطلاعات مربوط به حق تقدم را وارد کردید، باید اسناد مربوط به حق تقدم را به زبان اصلی به همراه ترجمه رسمی دادگستری، در ضمائم الصاق کنید.

با کلیک بر روی دکمه “ثبت حق تقدم جدید” فرم زیر باز می‌شود.

آموزش ثبت حق تقدم جدیدتذکر بسیار مهم:

کد رهگیری نشانه ثبت برند و تحویل آن به اداره نیست زیرا در این وضعیت اظهارنامه در اداره قابل مشاهده نمی‌باشد‌ و فقط جهت تکمیل مدارک تا قبل از اتمام فرآیند ثبت اظهارنامه می‌باشد.

 

10- مرحله بارگذاری ضمائم اظهارنامه آموزش ثبت برند

پس ازانتخاب مرحله دوم از مراحل چهارگانه ثبت اظهارنامه با عنوان بارگذاری ضمائم اظهارنامه، می‌توانید پیوست‌های مورد نیاز را اضافه کنید.

آموزش ثبت ضمائم در ثبت برنددر صفحه باز شده، به نوع فایل (پسوندهای قابل قبول) و حجمی که سیستم قبول می‌کند توجه داشته باشید و بر اساس آن فایل را الصاق کنید.

وقتی باید چند تصویر ارسال شود، در ضمیمه باید pdf ارسال شود. باید در این مرحله تمامی تصاویر را در یک فایل ورد قرار داده و در نهایت آن را به pdf تبدیل کرده و پس از کلیک روی گزینه ” بارگذاری پیوست ” آن را در سایت بارگذاری کنید.

جهت بارگذاری باید از صفحه باز شده، ابتدا گزینه Browse را کلیک کرده و تصویر یا pdf مدرک مورد نظر را انتخاب کنید. در پایان باید بر روی گزینه ” ارسال پیوست”  کلیک کنید.

بارگزاری پیوست در ثبت برند

لیست ضمائم اظهارنامه در ثبت برندضمائم اختیاری

در صورتی که اظهارنامه شما نیاز به ضمائم اختیاری داشته باشد‌، آن ضمیمه از طریق گزینه “افزودن ضمائم اختیاری تکمیلی” قابل الصاق می‌باشد. البته ضمائم اختیاری صرفاً عبارتند از:

  • نام ژنریک دارو برای کالاهای دارویی
  • آخرین تغییر روزنامه رسمی برای شرکت
  • مدرک مثبت هویت صاحب امضاهای بعدی
  • معرفی نامه برای تحصیل دار شرکت
  • وکالت نامه محضری برای تحصیل دار شرکت

نکته درباره ضمائم آموزش ثبت برند

در صورتی که تعداد مالکین بیش از یک نفر باشد بعد از ورود اطلاعات و ضمائم توسط یکی از اشخاص پرونده‌، شخص مورد نظر با کلیک بر روی “ارسال اطلاعات جهت تأیید سایر مالکین” اطلاعات را جهت تأیید برای سایر مالکین ارسال می‌نماید.

آموزش ثبت اطلاعات مالکیت برای ثبت برندبعد از کلیک بر روی ارسال اطلاعات جهت تأیید سایر مالکین تصویر زیر نشان داده می‌شود.

تائیدیه ثبت مالکین در برندسایر مالکین می‌بایست با ورود به حساب کاربری خود اطلاعات ثبت شده را تأیید نمایند. سپس ثبت‌کننده اظهارنامه قادر به تکمیل مراحل و پرداخت هزینه اظهارنامه می‌باشد.

تائید اظهارنامه در مراحل ثبت برندضمائم اظهارنامه با مالک حقیقی:

با توجه به نحوه تکمیل اظهارنامه‌، مدارک مورد نیاز جهت پیوست به شرح ذیل الزامی می‌باشد.

مدارک درخواست اظهار نامه برای مالک شخص حقیقی

1- کپی برابر اصل مدارک مثبت هویت مالک و یا مالکین حقیقی به تعداد مالک، به صورت مجزا به ازای هر مالک (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)

2- مدارک نمایندگی (وکالت نامه)‌ درصورت وجود نماینده قانونی (صرفاً وکیل دادگستری که دارای پروانه وکالت‌ دادگستری باشد می‌تواند به عنوان نماینده قانونی معرفی گردد) ارائه وکالت نامه محضری پذیرفته نمی‌شود.

3- ارائه مدارک (کپی برابر اصل) مبنی بر فعالیت در رشته مربوطه پروانه بهره برداری یا پروانه ساخت و نظایر آن که دلالت بر فعالیت متقاضی در رشته مورد نظر نمایند.

4- تصویر علامت (صرفاً از ارسال چند عکس مشابه که کنار هم تکرار شده‌اند، جداً خودداری شود)

حداکثر سایز عکس 6*6 سانتی متر و پسوند آن باید فقط jpg و یا  jpeg باشد.

همان گونه که می‌دانید از نرم‌افزارهای گرافیکی جهت کم کردن حجم فایل‌های تصویری به نحوی که خوانا و یا قابل تشخیص باشند‌، می‌توان استفاده نمود.

5- اگر علامت مورد نظر شما سه بعدی باشد، لازم است تصویری که در ضمائم ارائه می‌گردد در 6 نما باشد. یعنی از تمام جوانب علامت، عکس گرفته و همه عکس‌ها را در یک تصویر کنار هم قرار داده و در ضمائم الصاق کنید.

6- مدارک حق تقدم: در صورت وجود ادعای حق تقدم، به مدارکی نیاز است که به توضیح صفحه راهنما به تأیید کنسولگری ایران در کشور مبدأ و تأیید اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه همراه با ترجمه رسمی آن مورد تأیید باشد.

7- نسخه‌ای از شرایط و ضوابط استفاده از علامت جمعی: در صورتی که در اظهار نامه گزینه مربوطه “بلی” انتخاب شده است، به این نسخه نیاز است.

8- نام ژنریک دارو: اگر علامت جهت دارو درخواست شده باشد، نیاز به نام ژنریک آن است.

9- مستند معنی کلمه (عنوان علامت): اگر عنوان علامت دارای ترجمه باشد، همانطور که قبلاً ذکر شده در این بخش باید تصویر صفحه کتاب و سایتی که معنی کلمه یا کلمات برندتان را که در آن قابل مشاهده است را الصاق کنید‌، قطعاً باید کتاب و یا سایت استفاده شده معتبر باشد.

10- کپی برابر اصل کارت بازرگانی : اگر عنوان علامت شامل حرف و یا حروف لاتین باشد و یا اینکه صادرات درخواست شده باشد، لازم است صفحاتی که در ادامه لیست کرده‌ایم، ارسال شوند:

  • صفحه‌ای که نام شخص نوشته شده است .
  • صفحه‌ای که کالاها و خدمات نوشته شده است.
  • صفحه‌ای که در آن اعتبار کارت مشخص باشد.

 

ضمائم اظهارنامه با مالک حقوقی:

بدیهی است باتوجه به نحوه تکمیل اظهارنامه‌، مدارک مورد نیاز جهت پیوست به شرح ذیل الزامی می‌باشد.

چنانچه مالک شخص حقوقی باشد :

1- مدارک مثبت هویت مالک حقوقی

1- کپی برابر اصل تصویر روزنامه رسمی تأسیس: اگر شرکت یا مؤسسه در خصوص اعضای هیئت مدیره دارای تغییرات باشد و آن را به ثبت رسانده باشد به کپی برابر اصل تصویر آگهی روزنامه رسمی آخرین تغییرات، نیاز است.

2- کپی برابر با اصل تصویر شناسنامه و کارت ملی: این مدارک باید مربوط به دارنده یا دارندگان حق امضا، طبق آخرین روزنامه رسمی شرکت یا مؤسسه شما باشد.

3- مدارک نمایندگی (وکالت نامه): در صورتی که نماینده قانونی امور ثبت برند شما را انجام می‌دهد؛ ارائه وکالت‌نامه محضری پذیرفته نمی‌شود.

4-‌‌ ارائه مدارک مبنی بر فعالیت کسب و کارتان (کپی برابر اصل)

5-‌ نمونه علامت: یک نمونه از عکس علامت برند ارسالی‌تان، باید سایز تصویر 6*6 سانتی متر و پسوند فایل عکس فقط jpg و یا  jpegباشد.

آموزش پیش از ثبت نام برند

قبل از اینکه ثبت نهایی را کلیک کنید باید ابتدا اشتباهاتی که در قسمت اقدامات پیش از ثبت نام نشان داده شده را برطرف کنید. هدف دنیای ثبت از انتشار مقاله آموزش ثبت برند، رفع و جلوگیری از بروز مشکلات ریز و جزیی است.

آموزش دریافت کد رهگیری ثبت برند11- مرحله پرداخت هزینه آموزش ثبت برند

برای مالکین ایرانی تمام هزینه‌ها به صورت اینترنتی و آنلاین (در مراحل ثبت برند و یا ثبت درخواست) دریافت می‌گردد.

اما مالکین غیر ایرانی باید معادل ارزی کلیه هزینه‌ها و تعرفه‌های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس، را به شماره حساب ارزی 2103310000042 در بانک ملی، شعبه برج آرمیتا با کد شعبه 1033، تحت عنوان خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز کنند و در نهایت تصویر فیش را در مراحل ثبت اظهارنامه و یا درخواست بارگذاری کنند.

طبق اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، سیستم به طور هوشمند تشخیص می‌دهد که این صفحه را به درگاه بانک ملی متصل کند یا اینکه از شما تصویر فیش می‌خواهد.

 

تذکر بسیار مهم برای متقاضیان غیر ایرانی

 

طبق بند 8 ماده 111 و بند 5 ماده 114، پرداخت حق ثبت اظهارنامه اجباری است. اگر مشخصات مربوط به فیش هزینه واریزی در سایت اشتباه ثبت شود و یا فیش بارگذاری و ارائه نشود، اظهارنامه فاقد اعتبار بوده و به حساب متقاضی هیچ‌گونه حقی ندارد.

لازم به ذکر است برای پرداخت هزینه‌ها، امکان استفاده از همه‌ی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب وجود دارد. اما پیشنهاد می‌شود از کارت بانک ملی استفاده شود.

آموزش پرداخت هزینه ثبت برندبا کلیک بر روی مرحله چهارم صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود، در این صورت هزینه توسط سیستم محاسبه می‌شود.

آموزش پرداخت اینترنتی ثبت برندبا کلیک بر روی گزینه “پرداخت اینترنتی و دریافت شماره اظهارنامه” به مرحله بعد وارد می‌شوید:

پرداخت اینترنتی ثبت کردن برندنکته: می‌توان با تمامی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، پرداخت را انجام داد.

تذکر: کد رهگیری نشاندهنده ثبت اظهارنامه و تحویل آن به اداره نیست (زیرا در این وضعیت، اظهارنامه در اداره قابل مشاهده نیست)‌ و فقط جهت تکمیل مدارک تا قبل از پایان فرآیند ثبت اظهارنامه می‌باشد.

نحوه محاسبه هزینه اظهارنامه با مالک حقیقی، حقوقی و مالکین مشترک حقیقی و حقوقی

جهت محاسبه هزینه اظهارنامه در یک طبقه از خدمات کسب و کار، به عنوان طبقه پایه و سایر طبقات دیگر مورد نظر به عنوان طبقه اضافی در نظر گرفته می‌شود.

قیمت طبقه پایه بیشتر از طبقات اضافی است و همچنین می‌توان قیمت اظهارنامه با مالکیت حقیقی، مالکین مشترک حقیقی- حقوقی و مالکیت حقوقی به ترتیب بیشتر می‌شود.

12- مرحله پیگیری اظهارنامه آموزش ثبت برند

برای پیگیری اظهارنامه پس از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی‌، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد کنید. با کلیک بر روی دکمه جستجو، لیستی از اظهارنامه نمایش داده می‌شود  که با انتخاب اظهارنامه مورد نظر، گزینه گردش کار پرونده را کلیک و انتخاب کنید.

آموزش پیگیری ثبت برندمرحله چاپ اظهارنامه از آموزش ثبت برند

اظهارنامه زمانی قابل چاپ است که تمام اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده باشد. همچنین هزینه مربوط به چاپ اظهارنامه نیز باید پرداخت  شود و شماره اظهارنامه صادر شده باشد‌، در غیر این‌صورت (در وضعیت ثبت موقت) نمی‌توان اظهارنامه را چاپ کرد.

برای پیگیری اظهارنامه بعد از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی‌، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد کنید. پس از کلیک روی دکمه جستجو و نمایش اظهارنامه در لیست، بر روی شماره مورد نظر کلیک کنید و گزینه گردش کار پرونده را انتخاب کنید.

آموزش دریافت پرونده ثبت برنددنیای ثبت

در مقاله آموزش ثبت برند از دنیای ثبت سعی شد، آموزش ثبت برند تمامی مراحل ثبت برند با جزئیات، در انواع حقیقی، حقوقی و ترکیبی از دو نوع حقیقی- حقوقی به صورت تصویری برای متقاضیان عزیز توضیح داده شود.

دنیای ثبت از مؤسسات حقوقی است که دارای کارشناسان ثبت با تجربه است که در سطح کشور ایران و خارج از ایران، شرکت‌های بزرگ و موفقی را ثبت کرده و به آن‌ها مشاوره داده است.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به این سایت درخواست ثبت برند خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس می‌گیرند.

‌سؤالات متداول

اعتبار برند‌های ثبت شده چقدر است؟

همه برند‌های ثبت شده تا ۱۰ سال اعتبار دارند. پس از پایان اعتبار برند می‌توانید آن را به مدت ۶ ماهه برند خود را تمدید کنید.

برای ثبت برند باید به کجا مراجعه نمود؟

ثبت برند فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی امکان پذیر است. اگر قصد ثبت برند دارید، می‌توانید اطلاعات بیشتر را از مقالات و مشاوران سامانه دنیای ثبت بدست آورید.

ثبت برند چقدر زمان نیاز دارد؟

ثبت برند بسه به عواملی مثل آگاهی شما از روش ثبت برند، نوع حقیقی یا حقوقی بودن و انواع خدمات مورد نظر بستگی دارد و نمی توان یک زمان دقیق را جهت امر ثبت بند اعلام کرد.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات ثبت ایزو تماس