تأسیس و ثبت مؤسسه خیریه

در گذشته مؤسسات خیریه با هدف کمک رسانی به نیازمندان تأسیس می‌شدند و تنها سبد غذایی آن‌ها را تأمین می‌کردند. پس از آن تأمین پوشاک و تأمین هزینه زندگی آن‌ها را نیز برعهده گرفتند.

تأسیس مؤسسه خیریه دارای مزایایی است که پس از ثبت قانونی آن می‌توان از آن بهره شد. در این مقاله از دنیای ثبت به انواع مؤسسات خیریه اشاره شده است و پس از آن به مزایا و معایب ثبت موسسه خیریه پرداخته شده است.

پس از مطالعه این مقاله در صورتی که سؤالی درباره امور ثبتی مؤسسه خیریه یا هر مؤسسه و شرکتی داشتید، می‌توانید از مشاوران دنیای ثبت به طور رایگان مشاوره بگیرید.

تماس با ما مشاوره رایگان

مزایا و معایب ثبت مؤسسه غیر تجاری خیریه

مؤسسه خیریه نوعی مؤسسه غیر تجاری می‌باشد. در این بخش مزایا و معایب ثبت مؤسسات غیرتجاری را در جدولی ارائه داده‌ایم:

مزایا ثبت مؤسسات غیرتجاری معایب ثبت مؤسسات غیرتجاری
ثبت مؤسسه غیر تجاری امکان فعالیت قانونی را می‌دهد. در برخی مؤسسات انتفاعی مثل شرکت‌ها باید مالیات پرداخت کرد.
با تأسیس مؤسسه می‌توان در چارچوب قانونی فعالیت و اساسنامه تدوین کرد. فقط می‌توان در امور غیرتجاری فعالیت داشت.
برخی از مؤسسه‌ها مثل انواع غیرانتفاعی از پرداخت مالیات معاف هستند. امکان دریافت کارت بازرگانی و شرکت در مزایده و مناقصه وجود ندارد.
امکان دریافت مجوزهای مختلف با احراز شرایط قانونی برای فعالیت وجود دارد. قبل از ثبت مؤسسه غیرانتفاعی حتماً باید مجوز دریافت کرد.
با حداقل ۲ نفر و حداقل ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه می‌توان آن را ثبت کرد.

مزایای مؤسسه نسبت به شرکت

پس از بررسی مزایا و معایب ثبت مؤسسه غیرتجاری، بهتر است تفاوت مؤسسات و شرکت‌ها را بدانید. در این بخش به این موضوع پرداخته شده است:

  • مؤسسات و شرکت‌های تجاری در نوع فعالیت با یکدیگر متفاوت هستند، این در حالی است که هر دو ساختار مشابهی دارند و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شوند.
  • برای ثبت مؤسسات نیاز به حداقل ۲ نفر است اما برخی شرکت‌ها (شرکت با مسئولیت محدود) توسط یک نفر نیز ثبت می‌شوند.
  • مؤسسات نسبت به شرکت‌ها تشریفات کمتری دارند، مثلاً حتماً نباید مجمع سالانه برگزار کنند.
  • بعضی از انواع مؤسسات معاف از مالیات هستند، اما همه انواع شرکت‌ها ملزم به پرداخت مالیات و پلمپ دفاتر هستند.

انواع مؤسسات خیریه

قبل از این که اقدام به ثبت مؤسسه خیریه کنید بهتر است انواع مؤسسات خیریه را بشناسید و پس از انتخاب یکی از آن‌ها مؤسسه مورد نظر خود را به ثبت برسانید. مؤسسات خیریه به دو دسته تقسیم می‌شوند. این دو دسته عبارت‌اند از:

  • مؤسسات غیردولتی: این نوع مؤسسات با هدف غیرسیاسی و غیرتجاری و به دو شکل انتفاعی و غیرانتفاعی تأسیس می‌شوند.
  • مؤسسات غیردولتی انتفاعی: مؤسسات غیر دولتی انتقاعی با هدف سودآوری بین اعضا تأسیس می‌شود.
  • مؤسسات غیردولتی غیرانتفاعی: مؤسساتی است که هدف از تأسیس آن سودآوری برای جامعه می‌باشد.

نکاتی درباره ثبت مؤسسه خیریه

قبل از اینکه بخواهید مؤسسه خیریه خود را ثبت کنید، باید به چند نکته توجه کنید که در ادامه ذکر شده‌اند:

مؤسسه خیریه یک سازمان غیرانتفاعی می‌باشد و مؤسسان و مدیران آن باید به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارائه خدمات مفید به جامعه توجه کنند.

مؤسسان باید برای جلب حمایت مالی و روانی از عموم مردم و دیگر سازمان‌ها تلاش کنند و به پروژه‌های خیریه به طور بلند مدت متعهد باشند.

برای مواجهه با چالش‌های مختلف از جمله انتقادات و مشکلات مالی مردم آمادگی داشته باشند.

مزایای تأسیس مؤسسه خیریه

همانطور که گفته شده تأسیس مؤسسه خیریه دارای مزایایی است و برای جامعه و جامعهٔ مدنی مفید و مؤثر می‌باشد. در این بخش از مقاله دنیای ثبت به چند مورد از مهم‌ترین مزایای تأسیس مؤسسه خیریه اشاره کرده‌ایم:

کمک به نیازمندان با تأسیس مؤسسه خیریه

مهم‌ترین هدف تأسیس مؤسسه خیریه، کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان در جامعه است. ممکن است این افراد شرایط مالی ضعیف داشته باشند و یا بر اثر بیماری، بی‌خانمانی، تحصیلات ناکافی یا سایر مشکلات توان خوب زندگی کردن را از دست داده باشند.

مؤسسه خیریه می‌تواند خدماتی همچون مسکن، غذا، پوشاک، بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش را برای آن‌ها فراهم کند و زندگی آن‌ها را بهبود بخشد.

رشد و توسعه اجتماعی با تأسیس مؤسسه خیریه

از مهم‌ترین مزایای ثبت مؤسسه خیریه می‌توان به رشد و توسعه اجتماعی جامعه اشاره کرد. این مؤسسه با تأمین نیازهای اساسی افراد آسیب‌دیده، رشد و توسعه اجتماعی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

عواملی همچون آگاهی بخشی و آموزش، افزایش سطح تحصیلات، توانمندسازی افراد در جوان‌سازی جامعه و مهارت‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی، باعث رشد جامعه از هر نظر می‌شود.

حمایت از حقوق بشر با تأسیس مؤسسه خیریه

دفاع از حقوق بشر از دیگر مزایای امور مؤسسه خیریه است. این مؤسسات با حل مسائل اجتماعی و انسانی همچون برخورد با تبعیض، خشونت، بی‌عدالتی و استثمار از حقوق بشر حمایت می‌کند. علاوه بر آن این مؤسسات توانایی بهزیستی حیوانات، مبارزه با بی‌سرپرستی کودکان، حمایت از زنان و دسترسی به آموزش برابر برای همه را دارند.

توسعه پایدار با تأسیس مؤسسه خیریه

توسعه پایدار جامعه از دیگر اموری است که با ثبت مؤسسه خیریه می‌توان به آن دست یافت. حفظ منابع طبیعی، تمرکز بر مسائل زیست محیطی، ارتقاء تولید پایدار و مدیریت صحیح آن‌ها، از اموری است که مؤسسه خیریه می‌تواند به آن‌ها بپردازد و به بقای نسل‌های آینده و زندگی بهتر برای همه مردم جامعه کمک کند.

ایجاد امید و ارتقاء روحیه با تأسیس مؤسسه خیریه

ایجاد امید و انگیزه بین افراد جامعه با فعالیت‌های خیرخواهانه مؤسسه خیریه، خود به خود ایجاد می‌شود. کمک کردن مردم به طور مستمر باعث تقویت احساس تعلق و همبستگی می‌شود و در نهایت در افراد تقویت روحیه مثبت و اعتماد به نفس صورت می‌گیرد.

با توجه به این مزایای مذکور، به طور کلی تأسیس و حمایت از مؤسسه خیریه به نوعی هدف‌های انسانی و اجتماعی تحقق می‌گردد و کم کم جامعه، به جامعه‌ای پویا، عادلانه و پایدار تبدیل می‌شود.‌

مدارک مورد نیاز برای ثبت مؤسسه خیریه

اگر می‌خواهید مؤسسه خیریه خود را تأسیس کنید، باید در قدم اول مدارک آن را تهیه و تنظیم کنید:

پیشنهادی: مدارک ثبت شرکت.

  • دو نسخه از درخواست ثبت مؤسسه خیریه
  • فرم‌های تکمیل شده از اطلاعات شخصی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  • فرم حراست تکمیل شده توسط اعضای هیئت مدیره
  • صورت جلسه مجمع عمومی و هیأت مدیره مؤسسه خیریه
  • دو نسخه از اساسنامه ارائه شده از سمت دبیرخانه کمیسیونی استانی
  • دو قطعه عکس پرسنلی مدیر عامل
  • گواهی سلامت مدیر عامل، بازرسان و اعضای هیئت مدیره مبنی برعدم اعتیاد و گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تأیید اسم مؤسسه خیریه
  • تصویر اسکن شده مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  • کپی سند و یا اجاره نامه مکان مؤسسه خیریه

سخن پایانی

تأسیس مؤسسه خیریه مزایایی دارد که پس از ثبت قانونی آن می‌توان از آن بهره مند شد. کمک به نیازمندان، رشد و توسعه اجتماعی جامعه، توسعه پایدار جامعه، ایجاد امید و ارتقاء روحیه مردم و غیره با تأسیس مؤسسات خیریه و پایبندی به امور آن متبلور می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت تأسیس و حمایت از مؤسسه خیریه به نوعی باعث تحقق هدف‌های انسانی و اجتماعی می‌شود و کم کم جامعه، به جامعه‌ای پویا، عادلانه و پایدار تبدیل می‌شود.‌

در این مقاله از دنیای ثبت به انواع مؤسسات خیریه، مزایا و معایب ثبت مؤسسه و مزایای مؤسسه خیریه پرداخته شده است. اگر قصد ثبت و تأسیس مؤسسه خیریه را دارید، می‌توانید امور ثبتی آن را به کارشناسان با تجربه دنیای ثبت بسپارید. با ما در ارتباط باشید.


برای مشاوره رایگان در امور ثبتی و حقوقی فرم زیر را پر کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات ثبت ایزو تماس