نقل و انتقال سهام چیست؟

در شرکت‌های سهامی ( شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام ) سرمایه افراد به صورت سهام در نظر گرفته می‌شود و برای نقل و انتقال این سهام‌ها باید شرایط لازم را داشت. سهام انواع مختلفی دارد که برای نقل و انتقال هر یک از سهام‌ها باید شرایط مختلف را درنظر گرفت.

سهام‌های با نام، بی‌نام، غیر قابل انتقال، سهام شرکت سهامی خاص، سهام شرکت سهامی عام و سهام ممتاز از انواع سهام‌ها هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره نقل و انتقال سهام این مطلب از سامانه دنیای ثبت را تا انتها مطالعه نمایید.

تماس با ما مشاوره رایگان

معرفی نقل و انتقال سهام

آموزش نقل و انتقال سهام

برای نقل و انتقال سهام با نام باید از طریق موسسه ثبت سهام شرکت اقدام کرد. شخص فروشنده انتقال دهنده سهام باید در یک دفتر ذکر شده به امضا و ثبت برسد. گاهی باید آدرس دقیق و درست شخص انتقال گیرنده نیز در دفتر موسسه ثبت شود. برای نقل و انتقال سهام بی نام باید این کار در سند قباله حامل انجام شود.

نقل و انتقال سهام بدون نام نیاز به مراجعه به اداره ثبت سهام نداشته و می‌توان به صورت رد و بدل کردن انجام شود. اگر دو نفر به توافق نرسیده و مواردی مانند فوت شخص دلیل انتقال سهام باشد این سهام به صورت نقل و انتقال قهری سهام انتقال داده میشود.

روش های انتقال سهام در شرکت‌های سهامی

راهنما انتقال سهام شرکت

با توجه به مواد ۴۱ قانون تجارت نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی عام باید این کار را به صورت آزاد انجام داد. برای این کار نیازی به گذاشتن شرایط در اساسنامه شرکت وجود ندارد. این شرکت‌ها نیازی به موافقت نامه از طرف سایر سهامداران نداشته و می‌توانند به راحتی سهام خود را انتقال دهند. نقل و انتقال سهام شرکت‌های سهامی خاص با محدودیت همراه است.

اگر شرکت سهامی خاص اجازه نقل و انتقال سهام را به فرد سهامدار ندهد باید سهام را از او باز خرید و هزینه را به پرداخت نماید. اگر نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص در اساسنامه شرکت وجود داشته باشد می‌توان این کار را به راحتی و با گرفتن نظر مثبت تمامی سهام‌داران انجام داد.

انتقال سهام ممتاز در شرکتهای سهامی با شرایط خاصی انجام می‌شود. اگر در اساسنامه شرکت شرایط نقل و انتقال وجود داشته باشد می‌توان این کار را اجرا کرد. انتقال سهام ممتاز به افرادی انجام میشود که شرایط خاصی داشته باشند. موافقت تمام سهامداران نیز یکی از شرایط لازم برای انتقال سهام ممتاز است.

مدارک و شرایط مورد نیاز نقل و انتقال سهام

مدارک مورد نیاز برای انتقال سهام

از مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهام می‌توان به تصویر ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور اشاره کرد. تصویر برابر با اصل شده شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران شرکت نیز الزامی بوده و باید فرم گواهی پرداخت هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال را ارائه نمایید. تصویر روزنامه رسمی بر اساس فرم صورتجلسه جهت اعلام موافقت دیگر سهامداران برای این کار نیاز بوده و باید اصل فرم صورتجلسه مجمع عمومی را ارائه کرد.

اصل وکالتنامه وکیل قانونی نیز در صورت وجود یک وکیل از مدارک لازم برای این کار است. از شرایط لازم برای نقل و انتقال سهام می‌توان به تنظیم سند برای این کار اشاره کرد. اگر در انتقال سهام با نام تنظیم سند وجود نداشته باشد این کار اعتباری برای شرکت ندارد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا متوجه شدید که برای انتقال سهام‌های گوناگون نیاز به شرایط مشخصی وجود دارد. نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی عام و خاص با دیگر متفاوت بوده و باید شرایط لازم را برای این کار رعایت نمود.

مدارک لازم برای انتقال سهام در شرکت‌های سهامی باید به طور دقیق و کامل ارائه شود تا این کار به آسانی انجام‌پذیر باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نقل و انتقال سهام می‌توانید با شماره‌های مجموعه ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در سامانه دنیای ثبت مشاوره و اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

آیا انتقال سهام در شرکت سهامی خاص و عام تفاوت دارد؟

بله سهام در شرکت‌های سهامی عام به راحتی منتقل شده و در شرکت سهامی خاص نیاز به شرایط خاصی دارد.

آیا سهام انواع مختلفی دارد؟

بله سهام در انواع مختلفی در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات ثبت ایزو تماس