نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

آموزش ثبت نام در سامانه مودیان

تمام افرادي كه به نحوي فعاليت اقتصادي دارند، بايد با سامانه موديان آشنا باشند و نحوه انجام امور مالياتي را بدانند. در اين مقاله، به معرفي اجمالي اين سامانه،‌ و نحوه ثبت نام در سامانه موديان و مراحل آن به صورت گام به گام و تصويري پرداخته ايم. شما عزيزان با انجام مراحل ذكر شده در اين مقاله، مشكلي در انجام ثبت نام خود در اين سامانه نخواهيد داشت.

به تمام اشخاص (حقيقي يا حقوقي) که مشغول فعاليت اقتصادي هستند، مودی گفته می‌شود. همه موديان يا صاحبان كسب و كار كه به نحوي داراي پايانه هاي فروشگاهي هستند، موظف به ثبت نام در سامانه موديان، تشكيل پرونده و پرداخت ماليات هستند.

همچنين، خرده فروش ها و تمام واحد هاي صنفي مرتبط با مصرف كننده نهايي نيز، علاوه بر ثبت نام در سامانه موديان، بايد درگاه هاي پرداخت الكترونيكي، دستگاه هاي (pos) يا همان كارتخوان هاي بانكي را نيز، در سامانه ثبت كنند.

  • به هروسيله اي كه داراي اين 3 ويژگي باشد، پايانه فروشگاهي گفته مي شود.
  1. به شبكه هاي پرداخت رسمي در كشور نيز متصل باشد.
  2. به سامانه موديان، متصل باشد.
  3. قابليت ارسال صورت حساب الكترونيكي را داشته باشد.
تماس با ما مشاوره رایگان

واجدین ثبت‌نام در سامانه مؤدیان مالیاتی

دو گروه از مؤدیان مالیاتی واجد ثبت‌نام در سامانه مؤدیان مالیاتی هستند. این افراد هم باید ثبت¬نام اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند و هم باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و تکالیف آن را انجام دهند. این دو گروه شامل کلیه اشخاص حقیقی که از صاحبان مشاغل هستند؛ فرقی ندارد که این مشاغل صنفی یا غیر صنفی باشند و کلیه اشخاص حقوقی؛ که شامل شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری (صرفاً نسبت به درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی خود) می‌شوند.

تماس با ما مشاوره رایگان بیشتر بدانید: مراحل ثبت شرکت

معرفي سامانه موديان

هر شغل و کسب و کاری و یا شخص حقیقی که باید مالیات پرداخت کند، نیازمند ثبت‌نام در سامانه مؤدیان است. در نتیجه معمولاً تمامی افرادی که فعالیت اقتصادی دارند با سامانه مؤدیان آشنا هستند.

در واقع سامانه مؤدیان یک سامانه برخط است که به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد. در این سامانه برای افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند کارپوشه‌ای اختصاص داده شده تا از طریق این کارپوشه تبادل اطلاعات مربوط به مالیات مؤدی میان مؤدی و سازمان مالیات انجام شود. همچنین از طریق همین سامانه می‌توان صورت‌حساب الکترونیکی را نیز ارسال کرد که فروشندگان به وسیله آن فاکتورهای خرید خود را در سامانه بارگذاری کنند و نیاز است که خریدار آن را تأیید کند. این سامانه به منظور جلوگیری از فساد مالی، راه و روش‌های تقلب مالی و فرار مالیاتی راه‌اندازی شده تا تمام اطلاعات مالیاتی مشمولان نظام مالی با دقت در آن تجمیع شود.

سامانه موديان، بخشی از سازمان امور مالیاتی است که ارتباط بین اين سازمان و مودیان را فراهم می‌سازد. این سامانه لیست تمام افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند را جمع كرده و كارپوشه اي براي هر يك از موديان ايجاد مي كند. در واقع با ثبت‌ نام در سامانه مودیان، سازمان مالیاتی می‌تواند به ‌طور دقیق، بر مودیان، نحوه پرداخت ها، وصول مالیات‌ها، ارسال صورت حساب هاي الكترونيكي، مدارک و فاکتور های خرید، كنترل داشته باشد و مانع از فرار مالیاتی، فساد و تقلب مالی برخی از افراد ‌شود.

4 ويژگي اصلي سامانه موديان

در واقع سامانه موديان، داراي اين 4 ويژگي اصلي مي باشد:

  1. توسط سازمان مالياتي، كنترل مي شود.
  2. هر مودي كار پوشه اختصاصي خود را دارد.
  3. مرجعي براي ثبت صورت حساب ها، صدور و استعلام آنها است.
  4. به وسيله اي كه داراي حافظه مالياتي است، متصل مي شود.
ویژگی های سامانه مودیان

آموزش تصويري ثبت نام در سامانه موديان

مراحل اصلي ثبت نام در اين سامانه، عبارتند از:

  • تشكيل كارپوشه و پرونده
  • دريافت گواهي امضاء الكترونيكي
  • دريافت شناسه كالا و خدمات
  • دريافت شناسه يكتا حافظه مالياتي
  • ارسال صورت حساب الكترونيكي

نكته: گواهی امضاي الکترونیکي، از سامانه (مرکز صدور گواهی میانی عام) صادر مي شود كه نشاني آن https://www.gica.ir مي باشد.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

در واقع مدارك و پيش نياز هاي اصلی لازم، براي ثبت نام در سامانه موديان، عبارتنداز:

1_  دریافت كليد عمومي، كليد خصوصي

2- دريافت شناسه يكتا مالياتي، از طریق سامانه (my.tax.gov.ir) با داشتن كليد عمومي

واژه CSR شامل،‌ هر دو گزينه 2 و 1 مي باشد. از فايل هاي CSR، جهت دريافت گواهي امضاء الكترونيكي استفاده مي شود. شما مي توانيد اين فايل هاي سه گانه ضروري را از سايت اوراش دريات كنيد.

3- دريافت شناسه كالاها و خدمات

4- ارسال صورت حساب الكترونيكي

5- درخواست گواهی امضای الکترونیکي از طریق سامانه ( gica.ir) که در این مرحله، مدارکی مانند: اسكن کارت ملی، آگهی تاسیس، آخرین آگهی تغییرات، معرفی نامه و... نياز است. بعد از دريافت اين مدارك، بايد به سامانه رفته و به تشكيل كارپوشه و پرونده بپردازيد.

6- فعال سازي نرم افزار حسابداري

  • با استفاده از گواهي امضاء الكترونيكي دريافتي از سايت ir، نرم افزار حسابداري خود را راه اندازي كنيد. براي فعال سازي نرم افزار حسابداري،كليد خصوصي را در نرم افزار حسابداري تان بارگذاري كنيد تا بتوانيد با اين نرم افزار، صورت حساب هاي الكترونيكي خود را به سامانه موديان ارسال نماييد.
گرفتن شناسه یکتا مالیاتی از سامانه مودیان

نكته مهم:

براي جلوگيري از پيچيدگي مطالب و عدم سردرگمي خواننده، مدارك و پيش نياز هاي ضروري و نحوه دريافت آنها را در مقاله اي به صورت جداگانه و مفصل توضيح داده ايم. شما بايد، قبل از انجام ثبت نام، مقاله پيش نياز هاي ضروري براي انجام ثبت نام در سامانه موديان را مطالعه كرده و مراحل را گام به گام انجام دهيد. سپس به كمك اين مقاله، ثبت نام در سامانه موديان را نهايي كنيد. جهت مشاهده اين مقاله روي لينك زير كليك كنيد.

مراحل ثبت نام در سامانه موديان بعد از انجام پيش نياز ها

پس از اينكه در لينك ذكر شده در پاراگراف قبلي، پيش نياز هاي لازم براي ثبت نام در سامانه موديان را انجام داده، مدارك لازم را دريافت و ذخيره كرديد،‌ مراحل زير را به ترتيب انجام دهيد.

1- مرحله اول:

ثبت نام در نظام مالياتي و تشكيل پرونده مالياتي از طريق سامانه (tax.gov.ir) است.

صورتحساب الکترونیکی

نكته: اگرشما جزء افرادي هستيد كه قبلا در سامانه پرونده مالياتي تشكيل داده ايد، ديگر نياز به ايجاد كارپوشه نداريد، چون سامانه موديان، خود براي اين افراد، كار پوشه ايجاد خواهد كرد. اما اگر شما جزء افرادي هستيد كه در سامانه، پرونده تشكيل نداده ايد، ابتدا اين كار را انجام دهيد.

مراحل تشكيل پرونده مالياتي

براي تشكيل پرونده، ابتدا وارد سامانه (my.tax.gov.ir) يا سامانه (tax.gov.ir) شويد.

ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی

گزينه پيش ثبت نام و ثبت نام الكترونيكي را انتخاب كنيد.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

گزينه ورود به ثبت نام را بزنيد.

در صفحه باز شده، كد ملي و شناسه ملي و نوع مودي خود را درج كنيد.

حالا، پرونده پيش ثبت نام شده را انتخاب و گزينه ورود به ثبت نام را بزنيد.

سپس، نام كاربري و كلمه عبور خود را وارد كنيد.

در اين قسمت، اطلاعات ثبت نام را ويرايش و تكميل كنيد.

در اينجا، تشكيل پرونده شما انجام شد و حالا بايد به مرحله بعدي كه ثبت نام و دريافت امضاء الكترونيكي است، برويد.

2- مرحله دوم:</p>

دريافت CSR ها: گواهي امضاء الكترونيكي، كليد عمومي، كليد خصوصي و شناسه يكتا، از پيش نيازهاي ضروري جهت ادامه مراحل ثبت نام است. نحوه دريافت اين مدارك، را به طور كامل و گام به گام، در لينك زير مشاهده و انجام دهيد.

نكته: پس از انجام پيش نياز هاي ضروري به اين مقاله باز گشته و از مرحله سوم، مراحل را انجام دهيد.

3- مرحله سوم:

در اين مرحله از ثبت نام در سامانه موديان،‌ شما بايد ارسال صورت حساب الكترونيكي خود را انجام دهيد.

روش هاي ارسال صورت حساب الكترونيكي

3 روش اصلي براي اين كار وجود دارد،‌ كه عبارتند از:

  • ارسال مستقيم توسط مودي (نرم افزار حسابداري و...)

نكته: نرم افزار شیز، سپيدار و نرم افزارهاي ديگري هستند كه امروزه قابليت ارسال صورت حساب به سامانه را در خود دارند.

  • سپردن كارها و ارسال صورت حساب، توسط شركت هاي معتمد

نكته: هيچ الزامي براي قرارداد با شركت هاي معتمد،‌ توسط موديان وجود ندارد.

براي آشنايي با انواع شركت هاي معتمد، به لينك زير مراجعه كنيد.

  • ارسال توسط سامانه هاي دولتي

بعد از اينكه،‌ مراحل زير را گذرانديد:

  1. در سامانه ثبت نام ابتدايي را انجام داديد
  2. مشخصات پايانه فروشگاهي و ابزار پرداخت خود را ثبت كرديد
  3. حساب هاي بانكي تجاري خود را اعلام و مشخص كرديد
  4. صورت حساب الكترونيكي را صادر و اطلاعات آن را به سازمان اعلام كرديد

به مرحله تكميل ثبت نام در سامانه موديان برويد.

4- مرحله چهارم:

دراين مرحله، به اين ترتيب عمل كنيد:

  1. شما تا اينجا، ورود به كارپوشه و پرونده خود را انجام داده ايد.
  2. اكنون به بخش عضويت رفته و شناسه يكتاي خود را وارد كرده و گزينه (توسط مودي) را در قسمت نحوه ارسال صورت حساب، انتخاب كرده و ادامه را بزنيد.
  3. سپس كليد عمومي ذخيره شده خود را وارد كرده، كد پستي و آدرس را كه در سامانه ثبت شده، تائيد كنيد.
  4. در ادامه،‌ شعبي كه با شناسه يكتا شما مرتبط هستند، ابزار پرداخت، پايانه فروشگاهي و اطلاعات حافظه مالياتي را مشخص كنيد.

نكته: ممكن است، بعضي از اين بخش ها را قبلا، در قسمت انجام پيش نياز هاي ضروري براي ثبت نام در سامانه موديان، انجام داده باشيد. در اين صورت، فقط مراحل را چك كرده، مراحل انجام نشده را تكميل و ثبت نام خود را نهايي كنيد.

نتیجه گیری

معمولاً افرادی که به نحوی فعالیت اقتصادی دارند، برای انجام امور مالیاتی خود با سامانه مؤدیان سر و کار دارند و بهتر است که با نحوه انجام امور مالیاتی آشنا باشند. سامانه مؤدیان، بخشی از سازمان امور مالیاتی است که ارتباط میان سازمان امور مالیاتی و مؤدیان را فراهم می‌کند. در این سامانه لیست تمام افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند را یک‌جا جمع‌آوری کرده و برای هر یک از مؤدیان یک کارپوشه ایجاد می‌کند. در واقع با ثبت‌نام در سامانه مؤدیان، سازمان مالیاتی می‌تواند به طور دقیق، بر مؤدیان، نحوه پرداخت‌ها، وصول مالیات‌ها، ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی، مدارک و فاکتورهای خرید، کنترل داشته باشد و مانع از فرار مالیاتی، فساد و تقلب مالی برخی از افراد شود.

شما مي توانيد، از نرم افزار صدگان كه مخصوص سامانه موديان است، براي ارسال اطلاعات خود به اين سامانه و ثبت نام در سامانه موديان، استفاده كنيد. براي استفاده از اين نرم افزار، مي توانيد با كارشناسان ما در سايت ( دنیای ثبت ) تماس گرفته و راهنمايي هاي لازم را دريافت كنيد.

سوالات احتمالي:

1- نحوه ثبت نام شركت ها يا موسسات در سامانه موديان چگونه است؟

شركت ها يا موسسات و سازمان ها، براي ثبت نام در اين سامانه بايد، فردي را به عنوان نماينده خود تعيين كنند و اين فرد براي ثبت نام از جانب آن شركت يا سازمان مد نظر اقدام كرده و در قسمت انتخاب مودي، مودي حقوقي را انتخاب مي كند.

2- آيا همه افراد داراي كسب و كار ملزم به ثبت نام در سامانه موديان هستند؟

بله تمام افراد شاغل در فعاليت هاي اقتصادي، واحدها صنفي و... كه داراي پايانه فروشگاهي هستند موظف به ثبت نام در اين سامانه هستند.

برای مشاوره رایگان و همچنین جهت درخواست ثبت نام فرم زیر را پر کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات ثبت ایزو تماس